De Sadernes a Santa Bàrbara de Pruneres

Sortida del dia 7 de desembre de 2013, aplec de Santa Bàrbara
A primers de desembre, es fa l’Aplec a Santa Bàrbara de Pruneres, organitzat pels Amics de l’Alta Garrotxa. Enguany hem triat anar-hi des de Sadernes, seguint el camí que passa per Coll de Jou i Coll Sitrelles i que actualment està senyalitzat per Itinerànnia. A més de les marques d’Itinierànnia, hi ha cartellets de fusta indicant els punts principals.
Es tracta d’un camí net i ben marcat que transcorre pel bosc, majoritàriament alzinar, i que, en pujada contínua, ens porta al nostre destí. A partir de Coll Sitrelles ofereix unes vistes espectaculars dels cingles de la Manllada i de la cloterada de la riera d’Escales, cingles de Ferran, Gitarriu, Bassegoda, Sant Marc, Pic de les Bruixes i Comanegra.
Santa Bàrbara, situada estratègicament, ens ofereix la possibilitat de gaudir de bona vista de molts cims i valls de la Garrotxa i, si el dia és clar, fins al Montgrí.
Aproximació en cotxe: Anem fins a Sadernes, punt de sortida de moltes caminades per l’Alta Garrotxa. Deixem el cotxe a la zona habilitada com aparcament, situada després l’església, al costat de la barrera que priva el pas de vehicles cap a Castell Sespasa i la vall de Riu.
Itinerari: Al final de l’aparcament hi ha un plafó informatiu d’Itinerànnia i comença la senyalització del sender local (verd i taronja) i d’Itinerànnia (groc). Des d’aquest punt baixem cap a la carretera per un camí arranjat amb baranes de fusta i alguns escalons. Travessem la pista i agafem el camí que baixa cap al riu seguin un tanca metàl·lica del Molí d’en Galceran. En deu minuts arribem a la llera del Llierca que travessem en diagonal. A l’altra banda, en surt el camí que s’enfila per damunt d’unes roques. Es tracta d’un sender ben fressat i sense pèrdua i amb marques de pintura de color groc.
Vint minuts més i arribem al torrent de Palomeres; el travessem i continuem amunt fins arribar al Coll de Jou. Després de la casa, el camí gira a l’esquerra i arriba a una bifurcació. El camí de l’esquerra ens portaria al Pujol. Nosaltres seguim cap a la dreta.
A partir del Coll de Jou el camí passa pel bac i ens trobem amb un sotabosc humit amb molses i algun boix marí. Malgrat la densa vegetació, a mà dreta s’endevinen els cingles de la Manllada, el Maranyó i Ferran. Arribem a la pista i continuem cap a la dreta. Som a Coll Sitrelles on se’ns eixampla la vista de l’Alta Garrotxa.
A pocs metres de Coll Sitrelles, deixem la pista i agafem el camí que s’enfila cap a la dreta; el seguim i, passant pel Padró de l’Esteve Sala, cada vegada amb més vista, arribem a Santa Bàrbara.
Fem la tornada pel mateix camí.

Sadernes (aparcament) – Coll de Jou:...................................................................... 55 minuts
Coll de Jou – Coll Sitrelles: ....................................................................................   55 minuts
Coll Sitrelles – Santa Bàrbara de Pruneres: .............................................................   40 minuts
Santa Bàrbara de Pruneres – Sadernes:............................................................... 1h 05 minuts
Total temps de marxa efectiva: .............................................................  3 hores 35 minuts

Camí que s'enfila des de la llera del Llierca (ombrívola i glaçada)

Cireres d'arboç a la solana que puja a Coll de Jou
Maranyó i Ferran

Coll Sitrelles: camí que puja Santa Bàrbara

La Manllada, Gitarriu, Martanyà i Bassegoda

Padró de l'Esteve Sala

Vista cap a les valls d'Olot, Puigsacalm i Cabrerès

Conjunt de Santa Bàrbara de Pruneres

Vista cap a Gitarriu, Entreperes i la Calma

El tradicional encantament de coques

Graelles on cadascú pot coure el dinar

El Bassegoda

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Anada (1h 50 min): Aparcament (9:20) – Llera riu Llierca (09:30) – Torrent de Palomeres (9:50) – Coll de Jou (10:15) – Coll Sitrelles (10:30 / 10:35) – Santa Bàrbara de Pruneres (11:15)

Tornada (1h 05 min): Santa Bàrbara de Pruneres (15:45) – Coll Sitrelles (16:05) – Coll de Jou (16:15) – Torrent de Palomeres (16:25) – Llera del Llierca (16:40) – Camí que s’enfila cap a l’aparcament deixant la vora del riu (16:45) – Aparcament (16:53)