Escales i el Pas dels Lliberals

Sortida matinal del dia d’Any Nou de 2014
Passejada des del Pont d’Escales a Santa Maria d’Escales tornant pel Pas dels Lliberals.
M’agrada esmentar que a l’anada tot era blanc de gelada. Ara bé, tot i ser als dies més curts de l’any i que Escales es troba situada al fons de la vall, ens ha tocat el sol a partir de quarts d’onze del matí i ens hem assolellat una bona part del camí de tornada.
Matí de Ninou ben aprofitat: hem pogut caminar, visitar un llogarret tranquil i bufó com un pessebre, i hem pogut recordar la Marissa el dia en què feia un any que ens havia deixat. Ha estat una bona manera de començar l’any. Entranyable.
Aproximació en cotxe: Anem fins a Oix on agafem la carretera que ens portaria a Beget. LA seguim fins on la carretera asfaltada comença a pujar, la deixem i agafem la pista que en surt cap a la dreta i que ens portaria fins a Hortmoier. Passem per sota unes granges, per Can Pei i continuem fins al Pont d’Escales -també Pont Trencat o de Cal Xicot-. Deixem el vehicle en un raconet al costat de la carretera. Aquest serà el nostre punt de sortida i d’arribada.
Itinerari: Travessem el pont d’Escales i, abans del primer revolt de la pista, agafem el camí que surt a la nostra dreta i ens que porta fins a Escales. A pocs metres ens trobem que hi ha dues variants: una per la palanca d’Agafa l’Ase i l’altra, per la Tuta d’Escales. Nosaltres, a pocs metres seguim el trencant, cap a la nostra dreta, que baixa en fort pendent cap a la riera d’Oix  (si continuéssim recte, aniríem a travessar la riera de Beget per la palanca d’Agafa l’Ase).  Travessem la riera d’Oix per la llera i continuem per aquest camí per la riba dreta i paral·lel al curs de la riera. Passem a tocar de la Tuta d’Escales i, a uns cinc minuts de la tuta, el camí baixa cap a la riera, que en aquest tram porta el nom de riera d’Escales (ja s’han ajuntat la de Beget i la d’Oix), la tornem a travessar i enfilem el camí que en lleuger i continuat pendent, ens porta a l’ermita de Santa Maria d’Escales.
Santa Maria d’Escales, antic santuari bastit entre els segles X i XIII, va quedar molt abandonat, se’n feu una bona reconstrucció per part dels Amics de l’Alta Garrotxa l’any 1977. Des de fa uns anys, gràcies als veïns d’Oix, el dia 15 d’agost s’hi torna a celebrar l’Aplec. Es tracta d’un llogarret solitari i tranquil.
Nosaltres volem tornar cap a Hortmoier pel Pas dels Lliberals. Marxem d’Escales pel mateix camí per on hi hem arribat. Al cap d’uns cinc minuts, prenem el camí que surt cap a la nostra dreta, en pujada. Aquest camí passa prop de les parets dels cingles de Ferran, travessa una tartera i s’enfila al Coll del Puig (aquí s’hi ajunta el camí que ve d’Agafa l’Ase), des d’on continuem cap al Pas dels Lliberals.
Després d’aquest punt, el camí, ara pel bac, transcorre entre la Riera de Beget (al començament a força alçada) i les parets del Ferran, en lleugera i continuada baixada fins a la palanca del Samsó, on travessem la riera de Beget i trobem la pista que seguim fins al nostre punt de sortida.
El pas dels LliberalsLa riera de Beget es va obrir pas entre la serra de Bestrecà (Cresta del Gall) i els cingles de Ferran, formant un estret encinglerat, esquerp, feréstec i impracticable. Per salvar aquest pas s’hi va construir el Grau d’Escales, conegut també com a Grau Vell o Pas dels Lliberals.
Aquest pas es troba situat al caire del cingle del Ferran, a uns cinquanta metres d’alçada damunt la riera de Beget. És un tram de camí enllosat i amb barana de pedra, bastit sobre una paret de pedra que féu possible el pas per aquest estret abans que s’hi construís –a l’altra banda de la riera- la carretera que va a Hortmoier.
El nom de Pas dels Lliberals recorda la mala fi que tingueren els voluntaris lliberals que, durant la primera guerra carlina, van ser estimbats en aquest punt.
Pont d’Escales – Santa Maria d’Escales:.................................................................  30 minuts
Santa Maria d’Escales – Pas dels Lliberals: ............................................................  20 minuts
Pas dels Lliberals – Palanca del Samsó: ................................................................  18 minuts
Palanca del Samsó – Pont d’Escales:...................................................................... 12 minuts
Total temps de marxa efectiva: ...............................................................  1 hora 20 minuts

L'entrada de la Tuta d'Escales

Glaçada

Santa Maria d'Escales

Escales i, al fons, la Cresta del Gall (Bestrecà)

Escales, al fons de la vall

El Pas dels Lliberals

La palanca del Samsó amb Sant Marc al darrere

El Ferran i, a primer terme,
les parets del Pas dels Lliberals

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Pont d’Escales (9:15) – Tuta d’Escales (9:30) – Riberal on travessem la Riera (9:34) – Trencant camí Pas dels Lliberals (9:40) – Santa Maria d’Escales (9:45)

Santa Maria d’Escales (10:20) – Coll del Puig (10:30) – Pas dels Lliberals (10:40 / 11:20) – Palanca del Samsó (11:38) – Pont d’Escales (11:50)