Mestrecà extrem o la Cresta del Gall

Sortida matinal del dia 10 de març de 2013
El nom de Mestrecà extrem necessita dos aclariments: el primer, pel fet de dir-ne Mestrecà, que és com s’anomena Bestrecà en la parla altgarrotixina més autèntica; el segon, pel qualificatiu extrem, que es deu a la conya que vam fer els participants d’aquesta sortida que va ser més que una caminada.
La cresta del Mestrecà –coneguda com La Cresta del Gall- és una carena rocallosa de pedra calcària que, com a fruit de l’erosió, presenta arestes i solcs, pujants i baixants. Això no obstant, la roca és franca i ferma. No hi ha un camí marcat ni un recorregut clar, sinó que es tracta d’endevinar quin és el traç que permet anar carenejant fins arribar al cim.
Alguns trams són coberts de vegetació: alzines i arbustos, i d’altres, totalment pelats. Aquests últims són els que ens permeten gaudir d’unes vistes agradables i ben originals: la vall d’Hortmoier vista a vol d’ocell, la cresta del Ferran a tocar d’on som, la riera de Beget al seu pas per Escales camí de Sadernes... i Garrotxa, Alta Garrotxa i Pirineu Oriental, en general.
Tot i que es tracta d’una cresta i que és la continuació del Ferran, he de dir que no té res a veure amb l’ascensió a la cresta del Ferran que requereix preparació i material adequats. La cresta del Gall es pot fer amb seny i prudència combinant la caminada amb alguna grimpada, però no es tracta d’escalar. És recomanable anar protegit de cames per evitar rascades i pelats amb els cantells de les pedres que tallen com ganivets esmolats.
Aproximació: Deixem el cotxe al Pont Trencat o pont d’Escales.
Itinerari: A partir del Pont trencat, seguim a peu per la pista d’Hortmoier. Acabada la pujada, poc abans del pas més estret sobre la riera de Beget, es veu a mà esquerra una marca que indica l’accés cap a la carena de Bestrecà. El camí puja enmig de bosc, passa per unes antigues places carboneres i s’enfila molt de dret cap al caire.
A partir d’aquest moment, cal anar seguint per la cresta fins arribar al cim.
No disposo del temps de marxa efectiva i cal dir que tampoc no serviria de gaire, ja que depèn de si la colla és nombrosa o no i de si es tracta de persones avesades a aquests tipus de sortides.
Per anar del Pont d’Escales al cim de Bestrecà i baixar fins a Oix, nosaltres hi vam esmerçar unes quatre hores. Va ser una sortida amena i molt entretinguda.

1. Hola.
    Sabeu si per arribar al Pont Trencat s'ha d'anar en 4x4?
    si no es té in es pot deixar el cotxe?
    moltes gràcies

1. Per arribar al Pont Trencat sense aixafar el cotxe s'ha d'anar en 4x4. En vehicle normal, és recomanable deixar-lo després de Can Pei (casa de turisme rural). Des d'allà fins al Pont Trencat s'hi està uns 15 minuts.