Montpetit

Matinal del dia 31 de desembre, últim dia de l’any 2013
Excursió al Montpetit des d’Oix pujant per Pineda i Coll Sapell i baixant per Toralles i el camí del Bac del Forn
Aproximació: Anem en cotxe fins a Oix.
Itinerari: Sortim a peu d’Oix per l’antiga carretera de Pera que va cap al Vilar (actualment càmping La Solana), La Rodeja i Costejà; quan som a tocar el cementiri, agafem la pista de l’esquerra que baixa a travessar la riera i s’enfila cap als Alous, La Ferreria i Pineda. De la casa de Pineda anem cap a la font i agafem el camí que ens portarà directament a Coll Sapell, on trobem la pista que va cap a Toralles des del collet de Camporiol i a la qual s’ha incorporat la pista que hem deixat a Pineda.
A Coll Sapell, ignorem la pista i anem cap a la nostra dreta, pujant per un serrat herbós que aviat s’endinsa en el bosc; trobem el camí que passa per un antic forn de calç i ens porta al cim de Montpetit.
El cim és cobert de vegetació, però ofereix la possibilitat de tenir vistes parcials en diferents petits miradors: la Vall de Carrera, Llongarriu i part de la Vall del Bac; Toralles i el Montmajor amb el Pirineu al fons; el veïnat de Pera i el Bestrecà, i més enllà el Bassegoda i el seus voltants.
Anem a buscar el camí que baixa cap a ponent i per anar cap a Toralles. El primer tram és força dret, després baixa decidit, sempre pel bosc, i ens porta fins a Sant Martí de Toralles.
A Toralles, girem cap a la dreta per la pista que, passant per Cal Quic i el Forn, torna a Oix. Seguim uns minuts aquesta pista fins poc després del pla de la Costa (actualment hi ha les quadres del bestiar equí). En un revolt de la carretera (a uns tres minuts de Toralles), agafem una pista secundària que en surt cap a la nostra dreta, la seguim durant uns set minuts i comença el camí que volíem seguir. És el camí del Bac del Forn que volta el Montpetit pràcticament sense desnivell, ens porta a travessar el Clot de Pineda (pontarró de fusta) i ens torna al quintà de Pineda, per on pujarem pel prat fins a la casa mateixa on tanquem la volta i des d’on baixem per la pista fins al poble d’Oix.
Oix – Font de Pineda:............................................................................................. 45 minuts
Font de Pineda – Coll Sapell: .................................................................................   15 minuts
Coll Sapell - Montpetit: ..........................................................................................   45 minuts
Montpetit - Toralles:................................................................................................. 30 minuts
Toralles - Pineda:..................................................................................................... 45 minuts
Pineda – Oix: ........................................................................................................  40 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  3h 40  minuts

Montpetit des de Coll Sapell

Antic forn de calç

Montmajor, ben a prop

Vista de Llongarriu i la Serra de Malforat

El Bassegoda des de Montpetit

Sant Martí i el Mercer de Toralles

Palanca al camí del Bac del Forn

Montpetit i Montmajor

Oix i rodalies des de Pineda

Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Anada (1h 45 min): Oix (8:40) – Pineda (9:22) – Font de Pineda (9:25) – Coll Sapell (9:40 / 9:50) – Forn de calç (10:05) – Montpetit (10:35)

Tornada (1h 55 min): Montpetit (11:15) – Toralles (11:45) – Camí del Bac del Forn (11:55) – Clot de Pineda, rec (12:20) – Pineda (12:30) – Els Alous (13:00) – Oix (13:10)