Serra de Llancers: de Coll de Bracons a Joanetes

Matinal del dia 2 de novembre de 2014
Excursió curta i fàcil que ressegueix la Serra de Llancers, de ponent a llevant, des del seu començament, al Coll de Bracons, fins al seu final, Sant Miquel de Castelló, per acabar baixant fins a Joanetes.
Es tracta d’una passejada que segueix un camí ben fressat, amb indicadors i que transcorre en la seva major part enmig de fagedes majestuoses. Sortim de 1.132 m, fem petits puges i baixes a la Serra de Llancers (1.237, 1.157 i 1.124) que acaba als 953 m (Sant Miquel) i baixem a 604 m (Joanetes).
La barra de ponent: A la Garrotxa, és freqüent veure les nuvolades enganxades a les serralades properes a Santa Magdalena i el Puigsacalm. En diem la barra de Ponent. En aquesta ocasió, des del pla de les Preses ja es veia i, passant per Joanetes, s’ha fet evident que el nostre objectiu estava totalment immers en la boira. Aquelles nuvolades enganxades a la serralada, presagiaven que la visibilitat seria reduïda i que la caminada tindria un encant especial.
Aproximació: Sortim del Coll de Bracons, situat a la carretera de Joanetes a la Vola (GIV-5273), a 1.132 m. metres d’altitud, que separa el Massís del Puigsacalm de la Serra de Llancers. Com que farem una petita travessa i no tornarem al punt de sortida, passant per Joanetes hem deixat un cotxe que ens servirà, quan arribem, per pujar a Coll de Bracons a buscar l’altre cotxe.
Itinerari: A coll de Bracons, comencem a caminar travessant la tanca on comença una pista de fer bosc (en direcció S). A pocs metres, després d’un revolt, unes marques grogues ens indiquen el camí que s’enfila a l’esquerra fins gairebé a la carena. El camí gira cap a llevant i poc després baixa cap a la nostra dreta. Arribem al Collet dels Rabadans. En un dia clar, des d’aquest punt es té una bona vista de la Serra de Curull i de la fageda de la Grevolosa. Nosaltres no n’hem tinguda.
El camí s’endinsa en una fageda espectacular, transcorre per un vessant força inclinat amb uns exemplars de faigs considerables. La boira que ens acompanya hi dóna el toc final. En un dia clar, les clarianes permeten veure Cabrera, però avui no.
Quan portem aproximadament uns 45 minuts de camí, un indicador ens assenyala el Mirador de la Vall d’en Bas, situat a la carena. Val la pena anar-hi. Hem sortit de la boira i se’ns obre al davant una gran panoràmica: la serralada del Puigsacalm, la plana d’en Bas i les Preses.
Tornem al camí que ara transcorre per un bosc humit de boixos i faigs. Passem pel Coll de Llancers. A uns deu minuts del primer mirador sortim de nou a la carena des d’on la panoràmica s’obre més cap a la Garrotxa i en cinc minuts més sortim a un altre mirador. Després, el camí s’eixampla, passa per la Font de Llancers i baixa fins que surt a uns plans herbosos i assolellats. Som a tocar Pibernat. Cal baixar cap a la casa, però sense acabar d’arribar-hi i continuar en direcció a llevant fins a trobar el camí que va de Falgars a Sant Miquel de Castelló (GR2), que ja tenim a tocar. Som als Rasos de Pibernat. A davant nostre hi veiem els plans de Falgars.
Seguim aquest camí cap a la nostra esquerra, travessem una portella metàl·lica i arribem al Portell de Sant Miquel, des d’on acabem de pujar a l’ermita i castell de Sant Miquel, excel·lent mirador de tota la Vall d’en Bas i, en un dia clar, de l’Alta Garrotxa i el Pirineu.
Reculem fins al Portell de Sant Miquel, deixem el camí per on havíem arribat i, tombant cap a la dreta, ens endinsem al bosc per començar a baixar. A pocs metres trobem una bifurcació: el camí de la dreta baixa decididament i ens portaria als Hostalets; el que continua de dret va a Joanetes. Nosaltres seguim aquest segon que ens porta pel vessant assolellat dels estreps de Llancers; primer travessem uns prats de pastura (portelleres per entrar i per sortir), entre les ruïnes del Fumàs i la Casica; després es torna a endinsar al bosc per arribar a tocar el veïnat de les Comelles, travessar la Riera de Joanetes i sortir a la carretera ja a tocar el poble de Joanetes.
Ara ens falta anar a recollir el cotxe que hem deixat a Coll de Bracons.
Senyalització: aquesta sortida segueix en tot moment la senyalització d’Itinerannia. Coll de Bracons - Rasos de Pibernat [G64] – Sant Miquel de Falgars [G63] – Joanetes. Des dels Rasos de Pibernat fins a prop de Joanetes coincideix també amb el GR2.
Coll de Bracons – Rasos de Pibernat: .................................................................. 1h 40 minuts
Rasos de Pibernat – Sant Miquel de Castelló: ........................................................... 05 minuts
Sant Miquel de Castelló - Joanetes: ..................................................................... 1h 00 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  2 h 45 minuts

La barra de ponent amaga la Serra de Llancers

Comencem a caminar enmig d'una espessa boira

Boixeda humida

Boires a la fageda

Mirador de la Vall d'en Bas

Segon mirador

Joanetes des del tercer mirador

Sortint als rasos de Pibernat

Vista dels plans de Falgars

Sant Miquel de Castelló

Al Puigsacalm s'hi passeja la boira