Escales i Talaixà

Sortida matinal del dia d’Any Nou de 2015, des del Pont d’Escales a Santa Maria d’Escales, el Pas dels Lliberals, Talaixà i tornada, per Hortmoier, cap al Pont d’Escales.
Excursió pel cor de l’Alta Garrotxa en un silenciós i tranquil matí d’hivern, que transcorre per un paisatge blanc de gelada, com si fos un pessebre, tot recordant una vegada més la nostra germana Marissa, que s’estimava aquest indret, avui que fa dos anys que va morir. Una sortida entranyable per començar l’any.
Asseguts al Pas dels Lliberals, esmorzant sota els raigs del potent sol d’aquest primer dia de l’any, rebem un escalf que ens reconforta.
Part del recorregut d’aquesta sortida el trobem explicat a la descripció de l’itinerari del dia de Cap d’any de 2014, per aquets motiu, ens estalviaré l’apartat de l’aproximació en cotxe i la descripció de l’anada fins a Escales i una part de la tornada fins al Pas dels Lliberals, on començo la descripció d’avui.
Itinerari: Situats al Pas dels Lliberals, ja de tornada d’Escales, seguim pel camí que transcorre al peu del cingle de Ferran i que el voreja, tot baixant, per anar a parar a la palanca del Samsó. Quan portem uns vuit minuts de camí des del Pas dels Lliberals, a mà dreta en surt un camí que puja a Talaixà. Avui el seguirem. És el camí del Bac, que puja per l’obaga del Ferran, que es coneix com a Bac del Vaquer. S’enfila decididament deixant aviat enrere el primer tram amb alzines, endinsant-se en un vell i malmès bosc de boixos i castanyers. Més amunt i ja prop de Talaixà, entra altra vegada a l’alzinar, passa per una esfotrassada portellera de fusta i surt a una portella natural on una roca grossa ens fa de mirador de la banda d’Oix. Després d’aquest pas, tomba a la dreta i s’ajunta amb el camí que puja des del Vaquer que, en poc més de cinc minuts, ens porta fins a Talaixà.
A Talaixà trobem un grup de joves que han celebrat el canvi d’any a la Casa de Talaixà (refugi del Centre Excursionista d’Olot). Amb bons desitjos per l’any que encetem i amb unes cares més de son que de gana, ens saludem. Després de l’adequació de la Casa de Talaixà i de la restauració de l’església de Sant Martí, sembla que aquests edificis tenen uns anys de vida assegurats. Res a veure amb la pobra Masó, que cau a trossos.
Per començar la tornada, anem a trobar el camí per on hem arribat, una pintada grossa i vella en una paret de mà dreta (el que queda de La Canova), ens indica que és el camí per anar a Oix. Desfem camí només uns minuts, fins que, abans d’arribar al mirador que hem trobat de pujada, deixem a mà esquerra el camí per on hem pujat. El camí que seguim de baixada tomba fort cap a la dreta (marques GR + Itinerannia) i continua per entre el bosc fins que arriba al Vaquer, on trobem la pista que hi accedeix.
Des del Vaquer, el camí segueix una estona per la pista, fent un parell o tres de llargues ziga-zagues fins que, en un revolt cap a la dreta (a l’alçada del Collell), en surt, a mà esquerra, un camí ben indicat que agafem. Després d’uns primers metres de pla, transcorre tot baixant per un bosc de castanyers damunt d’un característic sòl de salió. Al cap d’uns 10 minuts, surt a la carretera que seguim uns metres fins que en un altre revolt pronunciat, ja a tocar les ruïnes del Samsó, torna a deixar la carretera (surt cap a l’esquerra), passa pels prats del Samsó on trobem el camí que ve del Pas dels Lliberals, baixa fent unes rebrincoles i porta a la riera de Beget que travessem per la palanca del Samsó. Des d’aquí, per la pista, baixarem fins al Pont Trencat o Pont d’Escales, el nostre punt de sortida.
Senyalització: Des de Talaixà fins a la palanca del Samsó, Itinerannia (groc) i GR-11 (blanc i vermell), molt ben senyalitzat i refet de fa poc. A la Palanca del Samsó, deixem el GR (va cap a Feixanes i Coll Joell) i ens acompanyen Itinerannia i el Camí, que segueixen cap a Oix.
Esmentar que, on s’agafa el camí que hem seguit per pujar a Talaixà, hem trobat un cartellet groc amb la inscripció “Talaixà, 1h”. Sota el Samsó, on s’ajunta el camí que baixa del Vaquer amb el que ve del pas dels Lliberals, un altre rètol, pareió del que acabo d’esmentar, indicava el  Pas dels Lliberals. És d’agrair i em sembla una bona obra que no fa cap nosa i pot fer servei a més d’un excursionista.
Pont d’Escales – Santa Maria d’Escales:................................................................. 22 minuts
Santa Maria d’Escales – Pas dels Lliberals: ............................................................   18 minuts
Pas dels Lliberals – Talaixà: ..................................................................................   60 minuts
Talaixà - Palanca del Samsó:.................................................................................. 45 minuts
Palanca del Samsó – Pont d’Escales: ...................................................................... 15 minuts
Total temps de marxa efectiva: .............................................................  2 hores 40 minuts
Tot seguit algunes fotografies i, més avall, l’horari detallat i en temps real.

Santa Maria d'Escales

El campanar i el refugi

Mestrecà i part de Ferran des del campanar d'Escales

La riera i l'església d'Escales encara a l'ombra

Al Pas dels Lliberals, amb el Mestrecà de fons

El Bac del Vaquer

Camí del Bac

Portellera prop de Talaixà

Cruïlla de camins a Talaixà

El Bassegoda, imponent, presideix l'Alta Garrotxa

Casa de Talaixà (refugi CEO)

Sant Martí de Talaixà, la Masó a l'esquerra

Camí de baixada prop del Collell

Cartellet esmentat
Itinerari i temps real i efectiu detallat:
Pont d’Escales (9:30) – Tuta d’Escales (9:42) – Cruïlla camí Pas dels Lliberals (9:47) – Santa Maria d’Escales (9:52 / 10:35) - Pas dels Lliberals (10:53 / 11:37) – Camí del Bac a Talaixà (11:45) – Portella (12:25) – Mirador i camí del Vaquer (12:30) – Talaixà (12:37 / 12:45) – El Vaquer (13:00) – Camí de baixada on deixem la pista (El Collell) (13:12) – Pista (13:25) – El Samsó (13:27) – Palanca del Samsó (13:30) - Pont d’Escales (13:45)