Llacs de Bacivèr i vall d’arriu Malo (Circ de Marimanha)

10 d’agost de 2015
Sortida al circ de Marimanha. Es tracta d’una passejada que transcorre per un circ lacustre situat a cavall de la Val d’Aran i el Pallars Sobirà. El camí que seguim transcorre per prats herbosos, boscos de pi negre, grans blocs de pedra i ressegueix torrents i llacs. Tot plegat, un paisatge d’aspecte alpí.
La presa de l’Estanh de Baish de Bacivèr es va construir per regular el subministrament de les infraestructures turístiques i el camí que seguim per pujar-hi es va obrir quan es va fer una canalització d’aigua des de la presa de l’estany per subministrar aigua per fer neu artificial.
Aproximació: Situats a era Val d’Aran, hem d’anar a Baqueira i des d’allà pujar cap al Pla de Beret on hi ha alguns remuntadors de les pistes de Baqueira-Beret. Hem de seguir les indicacions de l’aparcament de l’Orri, situat a 1.880 m. Allà deixem el cotxe.
Itinerari: Des de l’aparcament de l’Orri, hem d’anar a passar pel costat d’una caseta que serveix d’equipament de les pistes, des d’on davant nostre mateix, veiem que es dibuixa un camí que va pujant en paral·lel, però sempre enfilat i deixant a baix a la nostra dreta l’arriu Malo.
El camí no té pèrdua, les fites ajuden a seguir-lo. Quan portem uns 25 minuts, trobem una bifurcació, seguim pel camí de la dreta, el més proper al riu, tot i que el de l’esquerra també ens portaria al Llac de Bacivèr.
Pocs minuts després de la bifurcació, passem prop d’un estanyol, continuem pujant, ara una mica més decididament, i arribem a la presa de l’Estanh de Baish de Bacivèr (2.227 m). La vista del llac i el seu entorn, cobert de vegetació, és de gran bellesa.
Voregem el llac per la banda esquerra fins que trobem un rec que hi desemboca. Més o menys a prop del rec hem de deixar de voltar el llac i enfilar-nos cap a l’esquerra (les fites ens ajuden a veure el camí que no és gaire visible).
Anem pujant per la vora del torrent que baixa dels Estanys del Rosari, tot i que nosaltres fem la variant que deixa aquest camí per decantar-se més a la nostra dreta i passar pels Llacs de Bacivèr, des d’on el camí continua cap als Estanys del Rosari, primer l’inferior i després el Superior (2.320 m).
Els Llacs de Bacivèr i els del Rosari estan situats en una vall d’origen glaciar, ara verda i oberta, envoltada pel Tuc de Bacivèr, el Cap de Marimanha, el Tuc del Rosari i el Tuc d’era Llança, cims esvelts i pedregosos. Mirant enrere, tenim vista d’altres cims del Pirineu, entre els quals destaquen el Massís de la Maladeta i els Possets.
Fem la tornada baixant directament des de l’Estany Inferior del Rosari cap a l’Estanh de Baish de Bacivèr i cap a l’aparcament de l’Orri.

Aparcament de l’Orri – Presa de l’estanh de Baish de Bacivèr: .............................. 55 minuts
Presa de l’estanh de Baish de Bacivèr - Llacs de Bacivèr: .......................................  35 minuts
Llacs de Bacivèr – Estany Superior del Rosari: ......................................................... 20 minuts
Estany Superior del Rosari – Aparcament de l’Orri: ............................................ 1h 35 minuts
Total temps de marxa efectiva: .....................................................................  3h 25 minuts

Començant a pujar als prats de l'Orri

Fites al camí que s'enfila pel circ lacustre

Vista enrere. Al fons el punt de sortida

Estanh de Baish de Bacivèr

Llac de Bacivèr i Serra de Baciverols

Tuc d'era Llança

Llacs de Bacivèr i possiblement el Tuc del Rosari (?)

Estany Inferior del Rosari. Al fons, la Maladeta

Safrà de muntanya (Crocus vernus)

Nota: he respectat la toponímia aranesa dels llocs situats a era Val d’Aran