Volta pels Estanys de Colomers

12 d’agost de 2015
Visita al circ de Colomers, circ lacustre d’origen glacial que es troba al Sud de la Vall d’Aran d’on baixa el riu Aiguamòg que porta les seves aigües al Garona.
Es tracta d’un circ glacial envoltat de cims esquerps com el Gran Tuc de Colomèrs o el Pic de Ratera. Una part de la volta als llacs transcorre per un paisatge verd i suau que contrasta amb la duresa d’aquests cims tan abruptes.
Un altre sector de la Vall d’Aran conegut i transitat; però això no resta bellesa al paisatge de muntanya que ens ofereix. Una petita part del recorregut coincideix amb l’itinerari dels Carros de Foc.
Aproximació: Situats a era Val d’Aran, hem d’anar a Salardú i, per una pista asfaltada i estreta d’uns 11 km que segueix el riu Aiguamòg, pujar fins als Banhs de Tredòs (1.750 m), plans on hi ha un petit balneari i on a l’estiu és obligat deixar els cotxes. A partir d’aquest punt, hi ha servei de taxis que ens estalvien els poc més de 4 km de pista fins al Crotze Colomèrs, on comença el camí que puja a la presa de Colomers, entrada al Circ de Colomers.
Itinerari: Al Crotze Colomèrs, agafem el camí senyalitzat que s’endinsa al bosc i puja entre blocs de pedra i força pendent fins que, en menys d’un quart d’hora, arribem a uns plans herbosos on trobem el primer llac, l’Estanh dera Lòssa, poc després travessem el riu i altra vegada entre blocs, ens anem enfilant fins que arribem a la presa del Lac Major de Colomèrs (2.098 m). Aquí trobem el GR11. Nosaltres anirem cap a la dreta i quan acabem la volta arribarem a aquest punt pel camí de la nostra esquerra.
Des d’aquí, al davant nostre, veiem el Refugi (nou) de Colomèrs (2.135 m), cap on hem d’anar. Travessem la presa, passem pel costat del refugi vell de Colomèrs (2.130 m) i seguim vorejant l’estany cap al Refugi de Colomèrs. En un punt, una banderola ens indica altres direccions del GR11 i les seves variants. Nosaltres deixem el GR i anem cap al refugi nou, d’on surt el camí que fa la volta als llacs.
Des del refugi, un tram de camí dret transcorre entre blocs de pedra i ens permet accedir a uns plans situats en un nivell superior on trobem l’Estanh Mòrt. Des d’aquí es dibuixa clarament el Port de Caldes (camí cap al Montardo, Coll de Crestada i refugi de la Restanca).
El camí continua per plans herbosos i amb petits desnivells i arriba a l’estany de Garguilhs de Jos i, passant per alguns recs, aiguamolls i altres petits estanyols, arriba a l’Estanh des Cabidornats, conegut perquè té una illa ben visible i conforma un paisatge excepcional.
Voregem aquest estany i en poca estona trobem el GR11 (camí que ve del Port de Ratera). Hem arribat al Lac Long; el voregem cap a la nostra esquerra i arribem a un encreuament de camins (GR211.4). A la dreta aniríem al Refugi de Saboredo, a l’esquerra, a la presa de Colomers. A tocar d’on som i ben visible hi tenim el Lac Còto.
Seguim el GR que ens portarà a la presa del Lac Major de Colomèrs on tanquem la volta d’avui i des d’on, desfent el mateix camí que hem fet pujant, anirem baixant cap al Crotze Colomèrs.
Crotze Colomèrs – Presa de Colomèrs (Lac Major): ................................................. 30 minuts
Presa de Colomèrs - Estanh Mòrt : ........................................................................   45 minuts
Estanh Mòrt – Lac Long: ......................................................................................... 60 minuts
Lac Long – Presa de Colomèrs (Lac Major):.............................................................. 25 minuts
Presa de Colomèrs (Lac Major) – Crotze Colomèrs: ................................................. 30 minuts
Total temps de marxa efectiva: .........................................................................  3h 10 minuts

Nota: he respectat la toponímia aranesa dels llocs situats a era Val d’Aran

Estanh dera Lòssa

A la Presa de Colomèrs, amb el refugi nou al fons

Pujant cap a l'Estanh Mòrt

Camí dret cap a l'Estanh Mòrt

L'Estanh Mòrt

Garguilhs de Jos

Una altra vista de l'estany Garguilhs de Jos

Estanh des Cabidornats

Lac Long

Camí del Lac Long a la presa de
Colomèrs amb vistes al refugi vell

Travessant el riu de baixada
Per consultar o baixar el track cliqueu aquí