El Mont des de Beuda

XXXIX Embardissada
Diumenge 17 d’abril de 2016
Ruta circular amb sortida i arribada del collet de Can Jou, prop de Beuda, passant per Beuda, el Pedró de Sant Jaume, Sant Llorenç de Sous, Mare de Déu del Mont (1.124 m), Falgars i Segueró.
39a edició de l’Embardissada, marxa organitzada pel Centre Excursionista d’Olot.
Aproximació: Per fer aquesta volta ens cal anar al poble de Beuda on s’arriba, des de Besalú, per la carretera GIV-5234. En tractar-se d’una marxa amb molts participants, el CEO ha posat el punt de sortida i arribada al collet de Can Jou, aprofitant l’esplanada de la pedrera de Yesos Ibéricos. En cas de fer aquesta sortida amb un grup reduït, seria recomanable començar i acabar a Beuda mateix.
Itinerari: Sortim de la pedrera per la carretera asfaltada que va a Beuda; a pocs metres de la sortida, ens desviem per una pista cap a la nostra esquerra que ens porta a passar pel Veïnat de Beuda. Passat el veïnat, travessem la riera de la Font Fresca (eixuta), pugem al Pla dels Gitanos i arribem a Beuda, passem per la plaça, presidida per l’església romànica, del S. XII, dedicada a Sant Feliu.
Acabem de travessar el poble i agafem la carretera d’Espinau, la seguim fins pocs després de la Font de la Quera, on agafem un camí que es va enfilant pel Clot dels Avellaners. Seguim pujant per superar un dels relleixos de la muntanya del Mont, passem pel Portell del Llop i arribem a les Planes d’en Vila, des d’on les clarianes ens permeten veure sota nostra el Castellot i Beuda. Més enllà, la plana de la Garrotxa amb el Puigsacalm i el Cabrerès al fons; encara més lluny distingim el Taga, Sant Amanç, el Pedraforca... Seguim pujant, fem un gir cap a la dreta i arribem al Pedró de Sant Jaume.
Seguint per aquest terreny aspre i de mala petja, típicament garrotxí, arribem a l’Alzina del Malpàs. Caminant al peu de les cingleres, arribem a la Bora, antiga vivenda construïda aprofitant la bauma, de la qual reconeixem les restes d’algunes parets i de la cisterna. Continuem resseguint cingleres i arribem al Pujant de la Barra que ens fa guanyar desnivell per sortir als plans que ens porten a Sant Llorenç de Sous on l’organització ens ha preparat l’esmorzar.
Amb energia renovada, enfilem el camí de la Burra i anem pujant fins al Collet de les Sorreres on deixem el camí que puja directament a la Mare de Déu del Mont per començar a voltar els vessants d’aquest cim. Baixem cap al Pla de Solls, travessem aquesta clariana i ens endinsem a l’alzinar per un camí que ens porta a travessar tarteres i resseguir cingleres. Passem per la tartera del Clot de la Blada, arribem al Pas del Llop, on val la pena sortir al caire per observar la vista. Seguim camí enllà i trobem la Balma del Teix on un parell d’exemplars grossos i uns quants plançons fan honor al seu nom. Al proper caire veiem davant nostre la casa, el coll i la Tossa d’Espinau; un xic més a l’esquerra, l’Orri, Monteia i la Calma, i al fons, el Bassegoda i la Serra de Freixenet o Gitarriu.
Seguim vorejant la muntanya del Mont i arribem al coll de Joncanat de Dalt on comença una forta pujada que zigazaguejant ens porta a trobar el camí que ve de Falgars i el que puja directament de Sous i acabem d’arribar al cim del Mont que amb els seus 1.124m és el punt culminant de la caminada d’avui. El dia és força clar i des del cim gaudim de vistes a 360º. Podríem fer una llista inacabable, esmentarem només alguns indrets que distingim: Malveí, la Tossa d’Espinau, la Calma, el Comanegra, el Bassegoda, la Serra de Corsavell, el Roc de Frausa, la Serra de Bac Grillera, el pantà de Boadella, el Puig Neulós..., l’Estany de Banyoles, Rocacorba, el Montseny, el Far...
Comencem a baixar seguint el camí que va a Falgars, passem pel Roure de la Sort i arribem a una pista que ressegueix el Bac de Falgars fins que, ja a tocar la casa, trobem les saleres i arribem a la pista entre la Font i la casa de Falgars. Tot i que en motiu de l’Embardissada hem seguit un tram de camí que no està senyalitzat, en cas d’anar sense track o de no trobar el camí fresat, podríem baixar seguint la senyalització d’Itinerannia (groc) i dels itineraris del Consorci de l’Alta Garrotxa (verd i taronja) i també arribaríem a la casa de Falgars.
Des de Falgars, baixem per un caminet que transcorre pel bosc de sota la casa i arribem al camp de l’Hort on hi ha la Font de la Mina que servia per regar-lo. Anem baixant pel clot de Falgars, travessant un bosc espès tallat de fa poc i encara amb la brancada per terra i arribem a una pista que ens porta fins a la carretera que puja de Cabanelles al Mont, en un revolt on hi ha l’Alzina Reclamadora on l’organització ens té preparat un altre refrigeri.
Travessem la carretera i comencem a baixar continuadament (seguint la senyalització d’Itinerannia i el Camí), passem pel Pedró de Sant Miquel, pel de Sant Macies (o Macià) i anem baixant fins que travessem la carretera de Beuda al Mont, a l’alçada de Can Campmol, des d’on tenim una fantàstica vista del Noguer de Segueró. El camí ens porta a travessar la riera de Segueró i, resseguint una paret del Noguer al costat de la qual passa un canal que porta aigua a la Rectoria, arribem a Santa Maria de Segueró, la quantitat de xiprers fan pensar en l’hospitalitat de l’indret.
Seguim vorejant la paret del Noguer, pugem per unes escales i sortim altra vegada a la pista (que hem travessat a Can Campmol) on trobem les marques del GR-2 que seguim passant per un antic forn de calç, Can Posades i el Pla d’en Tries, des d’on tornem al Collet de Can Jou (els últims metres per la carretera asfaltada) on tanquem la volta d’avui.
Hem fet un recorregut de 20,63 km amb 1.132 m de desnivell.
Nota: per elaborar aquesta ressenya he tret informació del llibret que ha preparat el Centre Excursionista d’Olot en motiu de la XXXIX Embardissada on hi ha més informació detallada de molts aspectes d’aquesta caminada.
Collet de Can Jou – Monestir de Sant Llorenç de Sous: ...............................  2 hores 15 minuts
Sous – Coll de Joncanat de Dalt – El Mont: ...................................................  1 hora 15 minuts
El Mont – Alzina Reclamadora: ....................................................................  1 hora 20 minuts
Alzina Reclamadora – Collet de Can Jou: ......................................................  1 hora 05 minuts
Total temps de marxa efectiva: ................................................................  5 hores 55 minuts

Beuda. Església de Sant Feliu

Can Campmol

Església de Santa Maria de Segueró

El Noguer de Segueró

Collet de Can Jou (7.10) – Riera de la Font Fresca (7.25) – Beuda (7.27) – Clot dels Avellaners (7.42) – Portell del Llop (7.55) – Pedró de Sant Jaume (8.45) – Alzina del Malpàs (8.55) – La Bora (9.00) – Pujant de la Barra (9.15) – Sant Llorenç de Sous (9.25 / 10.00)  - Collet de les Sorreres (10.18) – Pla de Solls (10.25) – Balma del Teix (10.40) – Tartera dels Saiols (10.43) – Coll de Joncanat de Dalt (10.50) – El Mont (11.15 / 11.40) – Roure de la Sort (12.00) – Saleres de Falgars (12.30) – Font de la Mina (12.42) – Alzina Reclamadora (13.00 / 13.00) – Pedró de Sant Miquel (13.13) – Pedró de Sant Macies (13.27) – Can Campmol (13.32) – Santa Maria de Segueró (13.40) – Pla d’en Tries (14.10) – Collet de Can Jou (14.15).