Volta per Montserrat: Santa Cecília, Sant Jeroni, Montserrat, Santa Cecília

17 de març de 2017
Es tracta d’una volta circular per la Muntanya de Montserrat, des de Santa Cecília cap al Portell de Migdia, el Cim de Sant Jeroni, el Mirador del Moro, l’ermita de Sant Jeroni, el Pla dels Ocells, el Pla de Santa Anna, l’Abadia de Montserrat i tornada a Santa Cecília pel Pla de la Trinitat.
L’itinerari no presenta dificultat, tot i que la pujada al Portell del Migdia es fa per una canal un xic dreta i en algun punt va bé ajudar-se de les mans. Després del Portell del Migdia, fins que no es troben les marques del PR, el camí és una mica perdedor;  l’ajuda del GPS per seguir la ruta és molt útil.
Fantàstica i agraïda volta d’un dia de final d’hivern en què el groc intens de l’almesquí (Narcissus assoanus), la flaire del romaní i les diverses floretes del sotabosc mediterrani ens recorden que tenim la primavera a tocar.

Portell del Migdia, entre els Ecos i les Talaies

Aproximació
: El punt de sortida és a l’església de Santa Cecília de Montserrat. Per arribar-hi, anem fins al Coll de Can Massana per la carretera BP-1101, on agafem la BP-1103 (C546) i arribem a Santa Cecília, situada al km. 5,5 aprox.
Itinerari:  Sortim de Santa Cecília seguint uns 300 m la carretera en direcció al Coll de Can Massana, fins que trobem unes escales per on pugem a trobar el camí de l’Arrel (Montserrat – Coll de Can Massana, GR-172); el seguim cap a la dreta uns 800 m, fins que trobem una bifurcació on deixem el GR i trenquem a l’esquerra seguint la indicació “Camí de la Canal de la Font de la Llum”. Anem pujant i quan portem uns 10 min des que hem agafat aquest camí, trobem un camí a la dreta que, en uns 3 minuts, ens porta a la Font de la Llum, situada entre la paret i un bloc caigut del sector dels Ecos. Ja feia estona que sentíem caure pedres; a la font n’hem sabut el motiu: un petit escamot de cabres salvatges (Cabra pyrenaica hispanica) n’era el motiu.
Tornem cap a la canal i seguim pujant pel camí, ara més dret, on trobem blocs i arbres caiguts, però que no presenta confusió. Passem entre alguns exemplars de teix (Taxus baccata), que buscant refugi en les canals, han acabat una mica torturats. Arribem al Portell del Migdia, cobert de vegetació, situat entre els Ecos i les Talaies, que no té cap mena de vista i, en canvi, de lluny és ben visible.
Baixem uns metres seguint el Torrent del Migdia i trobem el PRC-78 i el seguim cap a l’esquerra (marques blanc i grogues una mica escadusseres). Aquest primer tram és una mica confús, però seguint unes marques de color groc i amb l’ajuda del track, arribem a una roca descoberta de vegetació des d’on reconeixem algunes de les formacions rocoses: a la dreta els Ecos, els Plecs del Llibre, la Salamandra... i davant nostre el Camell de Sant Jeroni que anem a voltar seguint el sender, amb els seus baixants i pujants.
A l’altra banda del Camell, comencem a pujar continuadament; passem per un serrat on hi ha una fita, girem cap a l’esquerra (a la dreta ens hi queda l’Albarda Castellana) i, en pocs minuts, arribem al camí de Sant Jeroni, un camí freqüentat i condicionat amb graons cimentats; el seguim de pujada, passant pel Monument a Mossèn Cinto i arribem a la Miranda o el Cim de Sant Jeroni (1.236 m), punt culminant del massís de Montserrat, des d’on tenim una vista panoràmica fenomenal, tot i que el dia és una mica encalitjat. Mentre esmorzem, ens acompanyen alguns ocellots (cercavores i pitroig) que s’acosten per arreplegar les engrunes que ens van caient.
Baixem les escales i continuem pel camí fins a l’ermita de Sant Jeroni, on deixem per una estona el camí marcat i anem pujant en direcció al cim on hi ha unes antenes, el Mirador del Moro, estació superior del que fou l’aeri de Sant Jeroni. L’indret és una mica vertiginós, ja que ens trobem al capdamunt de la paret de l’Aeri, de més de 300 m de caiguda vertical, considerada la més vertiginosa de Montserrat.
Tornem a l’ermita de Sant Jeroni i comencem a baixar seguint el Camí nou de Sant Jeroni, fins a un encreuament on agafem el Camí Vell, que surt cap a l’esquerra i que ens porta al Pla dels Escurçons, el Pla dels Ocells i el Pla de Santa Anna. Pel camí reconeixem algunes de tantes formacions rocoses: el Cavall Bernat, el Bisbe, la Prenyada...
Del Pla de Santa Anna, en surt el camí que seguirem per tornar a Santa Cecília. Abans, però, per la proximitat, decidim baixar fins al Monestir de Montserrat. L’anada, igual que la tornada fins a aquest punt, transcorre per un camí molt més transitat, a la major part del qual hi ha escalons i que té un desnivell ben pronunciat i passa pel Pas dels Francesos o Escales dels Pobres, un estret que ens situa damunt del Monestir, on acabem d’arribar seguint el curs del Torrent de Santa Maria.
El Monestir de Montserrat, abadia benedictina, és coneguda com insígnia de la cultura i les tradicions catalanes: la Moreneta, patrona dels catalans, l’Escolania, la gran biblioteca, el posicionament dels abats en favor de la cultura catalana són alguns dels valors afegits d’aquesta gran edificació. La seva situació, en una muntanya de relleu accidentat, fa que la seva arquitectura sigui una mica irregular.
A Montserrat, tot i ser un divendres, el brogit és considerable; hi ha molts visitants: grups escolars i turistes europeus i asiàtics que, embadalits per l’espectacularitat de l’entorn, no paren de fotografiar cada racó de l’esplanada i del Monestir. Les paradetes de formatges i fruits secs ens recorden les antigues matonaires que apareixien en els contes infantils d’en Patufet.
Tornem a pujar fins al Pla de Santa Anna on agafem el camí de l’Arrel (GR 172 i GR4) que ens porta al Pla de la Trinitat, passant per sota la Trumfa, la Mòmia i el Pebrot. A partir del Pla de la Trinitat, seguim per un camí ample i marcat, amb constant i suau baixada, tot gaudint d’unes espectaculars vistes de les parets dels Flautats, el Cavall Bernat i el cap de l’Indi, la paret dels Diables, la de l’Aeri i la de Sant Jeroni. A sota nostre, hi tenim el Montestir de Sant Benet, al fons, el Llobregat i a l’altra banda del riu, la Serra de l’Obac i Sant Llorenç del Munt, amb les característiques siluetes del Montcau i la Mola. Tot plegat fa ben entretingut aquest camí de tornada fins a Santa Cecília, on arribem quan el sol es pon darrere les Agulles.
Ruta 16,44 km i 1.000 m de desnivell.
Santa Cecília – Portell del Migdia: ..........................................................................  55 minuts
Portell del Migdia – Sant Jeroni: .......................................................................  1 h 20 minuts
Sant Jeroni – Pla de Santa Anna: ......................................................................  1 h 15 minuts
Pla de Santa Anna – Monestir de Montserrat – Pla de Santa Anna: .......................  30 minuts
Pla de Santa Anna – Santa Cecília: ....................................................................  1 h 15 minuts
Total temps de marxa efectiva: ....................................................................  5 h 15 minuts

Per descarregar el track podeu clicar AQUÍ

Santa Cecília amb les siluetes del Montcau i la Mola

Cabres salvatges (Cabra pyrenaica hispanica)

La Font de la Llum

els Flautats, la Roca de Sant Salvador i la Prenyada

Els Plecs del Llibre, el Montgros, el Gegant i
els Ecos des del cim de Sant Jeroni

Antiga estació superior de l'Aeri de
Sant Jeroni, des del Mirador del Moro

El Cavall Bernat (vessant SO)

Vista cap al sector de Sant Joan i Santa Magdalena

Cavall Bernat, Paret dels Diables,
Paret de l'Aeri...

Posta de sol

Itinerari detallat: Santa Cecília (9.20) – Bifurcació, deixar el GR (9.45) – Font de la Llum (10.00) – Portell del Migdia (10.15) – Envistes del Camell de Sant Jeroni (10.45 / 10.50) – El Camell de Sant Jeroni (11.05) – Fita camí ample, esquerra (11.25) – Camí de Sant Jeroni (11.30) – Miranda de Sant Jeroni (11.40 / 12.15) – Ermita de Sant Jeroni (12.20) – Mirador del Moro (12.30) – Ermita de Sant Jeroni (12.37) – Encreuament, camí vell de St. Jeroni (12.50) – Pla dels Ocells (13.15) – Pla de Sant Anna (13.30) – Montserrat (13.45 / 14.45) – Pla de Santa Anna (15.00) – Pla de la Trinitat (15.15 / 15.50) – Santa Cecília (16.50)